tirsdag den 6. maj 2014

konstruktion

Et forløb om konstruktion af tårne og broer

I 3. - 4. klasse har jeg ofte arbejdet med et emne om konstruktion af tårne og broer. Forløbet starter med at lave små eksperimenter med hvilke figurer der er mest stabile. 

Eksperiment 1:

Eleverne får udleveret et stykke 4A karton, som de klipper i strimler af 2x10 cm. De skal nu bygge en trekant, en firkan og en femkant ved at sætte kartonstrimlerne sammen med pakkeclips og kendt som balletben.
Ved at vride, strække og trykke på figurene skulle eleverne gerne nå frem til hvilken figur der er mest stabil.
Næste skridt er at eleverne prøver at gøre de ustabile figurer stabile ved at tilføje nye kartonstrimler.

Modelbygning 1:

Inden eleverne skulle igang med at bygge deres første model af et tårn fik eleverne historien om Effeltårnet. Vi fandt også billeder på nettet og talte om konstruktionen.
Med den viden eleverne nu havde, var opgaven i grupper at bygge det højeste tårn i papirrør. Vi havde en del tegnepapir, som vi kunne bruge, men det kunne lige så godt være avispapir.
Rørene blev lavet ved at rulle papir i A4 omkring en blyant. Blyanten kunne efterfølgende bankes ud af røret og det kunne lukkes med et stykke tape. Konkurrencemomentet i opgaven gør at eleverne de arbejder for sagen og bruger al deres viden.
Her er et eksempel på et tårn bygget af papirrør:


Modelbygning 2:

Næste del af projektet var at bygge en model af en bro. Vi blev enige om at tage udgangspunkt i Storebælts broerne, så der skulle bygges en lavbro og en højbro.
For at gøre opgaven overkommelig for eleverne og pga. tidspres (to timer om ugen i N/T er langt fra nok) byggede i lavbroen efter en model som vi fandt i undervisningsmaterialet Natek.
Danske broer
Modellen er let at bygge i sugerør, men den kræver præcision, hvis broen skal stå flot og knivskarp som slutresultat. Her fik vi en god samtale om hvor vigtigt det er at håndværkere er præcise når de bygger i virkeligheden.
Den færdige Model kan du se et par billeder af herunder:




Højbroen består af pyloner, ankerblokke og vejbane, som vi måtte finde materialer til.
Vi valgte at lave vejbanen i træ (ispinde), da vi havde brug for en konstruktion, der ikke bøjede når vi bandt snorene fast. Ispindene blev sat sammen med tape. Pylonerne blev lavet af sammenrullet avis, men det havde været lettere med paprør fra en køkkenrulle.Til ankerblokke valgte vi at bruge dåser med vand. 
Selve opbindingen af vejbanen var ikke let, men det lykkedes og du kan se det færdige resultat på billedet:



Det var et godt og konstruktivt forløb, hvor eleverne nåede omkring mange konstruktionsmæssige samtaler i deres grupper. Og de fik arbejdet med nøjagtighed. Det ville have været super fedt, hvis en del af forløbet havde været at besøge Storebæltsbroen, men det må blive en anden gang.

Håber du kan blive inspireret til at kaste dig ud i konstruktionsarbejde sammen med eleverne.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar